#LaatZeLiggen campagne op Facebook zelfs een landelijk succes
22 nov 2020
Tot 14 november hebben we de campagne #LaatZeLiggen uitgevoerd. Ons doel was om mensen te stimuleren om de boomblaadjes in de tuin te laten liggen.
We hebben gebruik gemaakt van een Belgische campagne, ontworpen door Louis De Jager en Tine DHollander, waar de gemeente Vught ons op attendeerde.
In totaal hebben we 6 berichten in drie weken tijd verspreid op social media. Een van die berichten, geplaatst op 2 november, heeft meer dan twee-en-een-half miljoen mensen bereikt!
We hebben met grote verwondering en diepe dankbaarheid gezien dat dit bericht meer dan 20.000 keer is gedeeld. Er hebben meer dan 1.400 mensen een opmerking bij geplaatst. We hebben reacties uit het hele land gezien, zelfs in de Friese taal. Opvallend was dat die opmerkingen voornamelijk opbouwend en helpend waren, heel leuk, dus!
Ook de andere 5 berichten hebben een groter dan gemiddeld bereik gehad. Door de grote belangstelling is het aantal volgers van de KANT Facebook pagina in drie weken tijd gestegen van ruim 100 naar meer dan 2.800 nu.
Op Twitter en Instagram, waar we dezelfde berichten plaatsten, was de belangstelling aanzienlijk minder groot, maar dat drukt onze pret zeker niet. Het is zo leuk en stimulerend om te zien dat een actie die we uitvoeren op zoveel steun mag rekenen en zelfs landelijk bereikt heeft gevonden! Wie had dat ooit gedacht!
Ook de lokale media hebben ons campagnebericht goed opgepakt, dus ook veel Vughtenaren, Helvoirtenaren en Cromvoirtenaren hebben onze oproep kunnen lezen. Samen met de gemeente hebben we uitleg gegeven wat er gebeurt met de blaadjes in de bladkorven.
We zijn blij dat we de prachtige, gratis beschikbaar gestelde, cartoons hebben mogen gebruiken. We hopen dat het blijvende indruk maakt op mensen om de boomblaadjes te gebruiken in hun tuin en dat het steeds stiller wordt in de dorpen, omdat de bladblazers het zwijgen zijn opgelegd.